Az 1970-es 80-as években sok játékfilm készült melyekben a fiatal színészek lehetőséget kaptak arra, hogy megismerje és megszeresse őket a közönség. Sajnos ugyanezt manapság nem lehet elmondani, pedig sok a fiatal tehetséges színész/színésznő. Ezért a Színházi 10 perc blogban Idegpályák címmel új rovat indul, melynek célja, hogy bemutassa ezeket a fiatal művészeket: honnan indultak, mit gondolnak a színházról és hogyan látják a művészet mai szerepét.
A képzeletbeli pódiumra először Andrássy Máté lép fel, akivel a Gyilkosság a vacsorán Társulat új előadásának- A néma tanúnak- próbáján beszélgettem.

- Esztergomban a ferences gimnáziumban végeztél, ahol nagy hagyománya van a színjátszásnak, Pásztó András tanár úr vezetésével. Mennyiben köszönhető Pásztó Andrásnak és a Franka Színkörnek az, hogy színész lettél?
- A Pásztó András vezette, Franka Színkörben álltam először színpadon. Ennek hatására kezdtem szavalóversenyekre járni, és itt tudatosult, hogy ezzel akarok foglalkozni. Minden segítséget, ami az első lépésekhez szükséges, a tanár úrtól kaptam. Nagyon sokat köszönhetek neki.
- Az egyetemen két különleges ember Lukáts Andor és Jordán Tamás osztályába jártál, hogyan jellemeznéd pár szóval ezt a 4 évet?
- Nagy szerencsém volt a tanáraimmal. Rengeteget kaptam tőlük, és az osztálytársaimtól is. Jó érzéssel emlékszem vissza arra a 4 évre.
- A debreceni Csokonai Színház után, a Forte Társulathoz kerültél. Az elmúlt időszakban (2008-tól) nem a klasszikusnak mondható előadásokban láthatunk, tudatos volt ez vagy inkább a véletlenek befolyásolták eddigi pályád alakulását?
- A váltás, hogy eljöttem Debrecenből, abszolút tudatos volt. Sosem akartam kifejezetten klasszikus előadásokban szerepelni. Ki akarok próbálni mindent.

- A Forte Társulat előadásai inkább a mozgásra épülnek, ott mennyire van jelen az improvizáció és az interakció?
- Az interakció nem jellemző. Az improvizáció viszont minden próbafolyamatban ott kell legyen, és bizonyos mértékig helyet kap az előadásokban is.
- Most a Gyilkosság a vacsorán Társulat legújabb előadásában játszol majd, miben más ez a próbafolyamat mint az eddigiek?
- Főleg a krimi műfaj miatt más. Itt a nyomozás a fő, hogy kiderüljön ki a gyilkos, ki áll a háttérben. Csavar jön csavar után, amit érdekfeszítővé kell tenni, és érthetővé.
- Ez a mostani előadás az Orfeumban- színházhoz képest, viszonylag szűk térben- lesz majd, a nézők között és a nézőkkel is kell majd„ játszani”interakcióba kerülni, milyen más színészi eszközöket igényel a mostani karaktered megformálása?
- Az a fontos, hogy az interakció a nézőkkel, ne a karakter kárára váljon, hanem a hasznára. Teljes figyelmet igényelnek a nézők, és a partnerek is. Ebben a szűk tér még segít is.
- Adódhatnak váratlan helyzetek is például: egy néző esetleg másképp reagál, mint ahogyan azt várni lehetett, fel lehet-e készülni az ehhez hasonló- a darab közben felmerülő váratlan- helyzetekre, és ha igen akkor, Te hogyan készülsz rá?
- Szeretem az ilyen váratlan helyzeteket. Elsősorban előzetesen kell felkészülni, a darab háttér információival. Abban kell gondolkozni, hogy a karakter hogyan reagálna váratlan helyzetben, és ez le is veszi a vállamról az esetleges felelősséget. És adott esetben, kreatívan, gyorsan ki kell segíteni a partnereket is.

- Ez a darab egy krimi, amely tele van izgalommal, tisztázatlan kérdésekkel, és olykor feszültséggel, hozzád mennyire áll közel a Poirot, Colombo, vagy épp a modern nyomozós történetek világa, mit gondolsz róluk?
- Én nagyon szeretem, ha ügyesen átvernek, ha okosabbak nálam, de ha a végső csavar olyan hogy azt nem találhattam volna ki, az feldühít. Szeretem a klasszikus krimiket is, de inkább a kortárs darabokat. Ma már nagyon nehéz hatásosan felépíteni egy jó bűnügyi történetet. Ezért szeretem, ha egy filmnek sikerül átvernie. Legutóbb a Tökéletes Trükk vitt végbe ilyen bravúrt. Remek film.
- Nemrégiben nyerte el a Vidor Fesztivál egyik díját első rendezésed a Puccs, miért volt fontos számodra ez a munka?
- Elsősorban Fekete Ádám darabja miatt. Másodsorban magam miatt. A fejembe vettem, és végigcsináltam. Szerencsére olyan színészek álltak mellettem, akikről tudtam, hogy meg is rendezik helyettem. Talán jobban is hangzik „rendezte” helyett, hogy: „összehozta” Andrássy Máté.
Információk: http://www.gyilkossagavacsoran.hu/
http://www.fortecompany.hu/