Amikor jegyet váltunk egy színházi előadásra nem is gondolunk arra, mennyi ember munkáján múlik az aznapi előadás sikere. Ebben a rovatban a kulisszák mögött és a színpadon dolgozók - súgó, ügyelő, dramaturg, díszlet - és jelmeztervező, hang és fény technikus, fodrász, öltöztető, művészeti titkár- munkájába pillanthatnak bele.

A rovat ezen részében a jelmeztervező feladatait ismerhetik meg Szabados Luca frissdiplomás segítségével aki a Képzőművészeti Egyetem jelmeztervező szakán tavaly júniusban végzett. Luca elmondta már a gimnáziumban elkezdődött nála ez a szerelem. Éveken át tervezett és készített jelmezeket iskolai színjátszóköri előadásokhoz, ezt annyira megszerette, hogy lényegében egyértelmű volt, hogy ezt szeretné tanulni, ezzel szeretne foglalkozni. Legutóbb a Tünet Együttes Voks című előadásának ruháit tervezte kollégájával Balázs Julival együtt és a Szputnyik Hajózási Társaság Majdnem című előadásának teljes látványvilágát ő tervezhette meg.
A jelmezek megszületését befolyásoló tényezők
Mint minden alkotói folyamatnak, ennek is megvannak a maga nehézségei persze a szépségei is. Az hogy ez a munka mikor kezdődik el az előadástól függ. Van amikor már a próbák előtt kezdetét veszi a rendezővel való együttgondolkodás, de olyan is van hogy a jelmeztervező később csak a próbák alatt kapcsolódik be. A munkafolyamat során sok kompromisszumot kell kötnie, hiszen még mások- rendező, színészek díszlettervező- elképzeléseinek is meg kell, hogy feleljenek a kezei alól kikerült tervek. A legfőbb munkatársa a rendező, de mivel a színészek, ahogy a fiatal jelmeztervező fogalmazott tervei "alapanyagai" és viselői is, ezért velük is kell egyeztetnie. Meg kell beszélnie mit gondolnak a saját a szerepükről, mert nem adhat rájuk olyan ruhát ami ellentmond annak amit játszanak. Szabados Luca szerint a közös munkában néha nehéz kompromisszumokat kötni.

Beszélgetésünk során megtudtam, hogy lényeges szempont a jelmezek tervezésénél a díszlet figyelembevétele, hiszen a jelmez és a díszlet adja a teljes látványt, ezért nem üthetik egymást. A jelmeznek az a dolga , hogy támogassa és szerves része legyen az előadásnak, és a rendezői koncepciónak. A tervek sokat alakulnak, mire mindannyian elfogadják őket. Utána indul a kivitelezés, azaz a jelmezek beszerzése vagy megvarratása.
Vannak gyakorlati nehézségek is ilyen, például ha pár ezer forintból kell elegáns dámát varázsolnia, vagy ha az elképzelt csíkos pulóvert vagy fenyőzöld fonalat sehol sem találja meg, hiába járja végig a város összes boltját és turkálóját.