Operaházból a Vígszínházba
Talán most sokan felteszik a kérdést magukban, minek is arról beszélni, hogy mi történik egy fodrász munkahelyén, hiszen nyilvánvaló, hogy hajakat mos, szárít, fest. Alap esetben a kérdés jogos, hiszen a szalonokban nagyjából ezt csinálják a fodrászok. De a színházi fodrászoknak ezeken kívül még van más feladata is, tudtam meg Katitól.
Kováts Katalin, hetedmagával dolgozik a Vígszínházban. Mielőtt ide került volna, másfél évig az Operaház munkatársa volt. Itt szerzett annyi szakmai tapasztalatot, hogy ezek után elsőre felvették a „Vígbe”.
Borbiczki Ferenc
Más munkahelyeken az állásinterjún beszélgetnek a leendő munkavállalóval, ebben az esetben, hogyan zajlott ez?
- A víges és az operaházas álláshirdetésre is újságban találtam rá. Miután az Operába beküldtem a jelentkezésemet két napra rá behívtak próbanapra, ahol olyanokat kellett csinálnom, amit előtte a szalonban nem csináltam, például parókát és pótrészt sütni. A Vígszínházban pedig - mivel már tudta a fodrásztár vezetője, hogy előtte az Operaházban dolgoztam, ami nagy szakmai tapasztalatot jelentett - már elég volt csak hajat szárítanom.
Kontyok, bajszok, hajcsavarók
Milyen egy munkanapod a Vígszínházban?
- Mivel heten vagyunk fodrászok, ezért mindenkinek megvan a saját maga előadása, aminek ő a felelőse. Ez a színészeknek is nagyon jó, egyfajta biztonságot ad nekik. Mikor elkezdenek készülni az aznap esti előadásra akkor az jó érzés nekik, hogy tudják ki foglalkozik velük: ki öltözteti őket, ki csinálja meg a hajukat. A Tévedések vígjátékában például Hegyi Barbara haját én csinálom, akinek már a tekintetéből tudom, mire van szüksége…a smink készletére?, csak egy kis beszélgetésre?, vagy éppen ellenkezőleg, csak egy kis csöndre és nyugalomra. Ezzel az odafigyeléssel mind az ő munkáját segítem estéről estére.
Mikor kapcsolódsz be a próbafolyamatba?
- Ez nagyon jelmeztervező függő. Általában két-három héttel a premier előtt kezdjük a munkát, de van olyan is, amikor már a kezdetektől. A Hegedűs a háztetőn próbafolyamatában már az első pillanattól dolgoztunk. Ott orosz és zsidó pajeszokat, bajuszokat és szakállakat készítettünk, mert nem volt annyi a raktárban, meg eleve újakat is szerettek volna, és más formájúakat is, mint amilyeneket korábbról őriztek.
Ezeket hogyan készítitek? Van erre valami speciális technika?
- Igen van, ez a kniffelés. Ennek az a lényege, hogy van egy anyag - amit leginkább egy szúnyoghálóhoz tudok hasonlítani - és abba kell egy speciális tűvel belecsomózni a hajat. Ez azért érdekes, mert a fodrászok nagy része nem tud ilyet. Valószínűleg én sem tudnám megcsinálni, ha nem a színházi világban dolgoznék.
Van kedvenc előadásod?
- Nincsen, mindegyikben nagyon szeretek dolgozni.
Kovács Katalin munkájának megismerése után bizonyosan mindannyian szentelünk egy pillanatnyi figyelmet a színészek frizurájának is.